سوالات مکرر در مورد TRIZ

 سوالات مکرر در مورد TRIZ 

  •   چیست ؟TRIZ
  •  تاریخچه پیدایش TRIZ  چیست؟ 
  • آیا آموزش TRIZ  ممکن است بر خلاقیت من اثر داشته باشد؟
  • من در زمینه خودم متخصص هستم، TRIZ  چه استفاده ای برای من دارد؟  
  • آیا TRIZ همه پاسخ ها را به من می دهد؟
  • آیا من دیگر نیازی به فکر کردن ندارم؟
  • چگونه می توان  TRIZ را با سایر روشهای خلاقیت مقایسه کرد؟
  • من راه های سیستماتیک و ساخت یافته را برای انجام کارهای خود دوست ندارم در این رابطه چه کنم؟
  • به نظر می رسد که من باید ماه ها صرف یادگیری TRIZ کنم ، آیا درست است ؟ 
  • از TRIZ کجاها استفاده می شود ؟
  • من مشکلی ندارم ، چرا باید از TRIZ استفاده کنم ؟
  • آیا از TRIZ می توان برای حل هر مسئله ای استفاده کرد ؟

 پاسخ سؤالات فوق

   چرا  TRIZ؟

روشهای زیادی برای ارتقای نوآوری وجود دارد.  

  طوفان فکری (Brainstorming)

  سینتیک (Synectics)

  تفکر جانبی (Lateral Thinking)

  برنامه ریزی عصبی کلامی ( Neurolinguistic Programming)

  نقشه کشی ذهن (Mind Mapping)

 تمام موارد فوق بر اساس احساسات (emotionally based) هستند.

 TRIZ ولی   متکی بر مشاهده و تجربه (empirically based ) است  !!

 این روش برای برطرف کردن رخوت ذهنی (Psychological Inertia) طراحی شده است.

 رخوت ذهنی در اثر موارد ذیل ایجاد می شود:  

  عادات، تحصیلات ما، واکنشهای درونی، موفقیت های قبلی، شکست های قبلی و بطور کلی اصطلاح : ”ما همیشه آنرا به آن روش انجام داده ایم“

 TRIZ ما را در جهت حرکت به سوی راه حل  بر اساس یک دیدگاه تجربی (empirical approach)  هدایت می کند. TRIZ یک ابزار برای فکر کردن است نه بجای فکر کردن  

 منافع TRIZ؟ 

        حل مسئله بر پایه الگوریتم ثابتی است :

               الگوریتم ساده برای دنبال کردن ، قابلیت تکرار 

       راه حل های خلاقانه و بیشتر:

         اعتبار بیشتر، پذیرش پروپوزال های بیشتر 

         کاهش تعداد راه حل های سعی و خطا :

              صرفه جویی در وقت، پول و کاهش ریسک 

        کار بر روی هر نوع مسئله :

               محصولات جدید،پیش بینی خطا، تجزیه و تحلیل 

  

 یک معمای ریاضی  عجیب !

سی دی  TRIZ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد