موضوعات مرتبط با تریز

 الگو های نوآوری

دستیابی به راه حل ها از طریق الگو های نوآوری از اهداف اصلی TRIZ  است. به ابتکارهای زیر که در زمانهای متفاوت ایجاد شده اند دقت کنید.   وجه اشتراک همه آنها مکانیزم حل مسئله است که در همه آنها با استفاد از مخازن تحت فشار هوا یا آب توانسته اند مسئله را حل کنند. ...ادامه

 graphic 

 ابتکار ۱ : کنسرو کردن فلفل دلمه ای ...ادامه

 روش سعی و خطا چیست؟روش سعی و خطا روشی تجربی است برای آزمون یک فرضیه یا رویه ای برای تکرار یک تجربه تا رسیدن به میزان شانس خطا یا خروجی در حد قابل اطمینان.روش سعی و خطا معمولاً موقعی مورد استفاده قرار می گیرد که هیچ تئوری برای دست یافتن به پاسخ نباشد. استراتژی های تبلیغات بهینه اغلب بر اساس روش سعی و خطا در آزمایش بازارهای مختلف انجام می شود.

سطوح نوآوری 

سطوح پنجگانه حل مساله و نوآوری :

سطح 1- راه‌حلهای مشخص

سطح 2- بهبودهای کوچک

سطح 3- بهبودهای بزرگ

سطح 4- مفاهیم جدید

سطح 5- کشف‌های بنیادی   ادامه

 

سیستم چهار مرحله‌ای حل مساله از طریق TRIZ :

1- شناخت مساله

2- فرمول‌بندی مساله

3- جستجوی مسائلی که  قبلا حل شده . (استفاده از ۳۹ پارامتر مهندسی) 

4- استفاده از الگوهای راه‌حلهای کشف شده . ( بکارگیری ۴۰ اصل اختراع)

ایده آل بودن (Ideality) ما ایده آل وارگی  یا میزان ایده آل بودن سیستم  (Ideality) را  به نسبت ارزش سیستم (system's Value ) به هزینه هایش (Cost) تعریف می کنیم: سی دی  TRIZ

   ارزش (Value) :شامل کلیه خروجی های سیستم است: عملکردها (functions) - محصولات و...

 

 گفتارهای نوآورانه 

 TRIZ و مطالب مرتبط با آن

معما های خلاقانه و پاسخ آنها 

 شکل های جدید محصولات کشاورزی

سی دی  TRIZ

 

   هزینه ها (Cost) :شامل کلیه فاکتورهای آسیب رسان و مضر : هزینه ها - فضایی که اشغال می کند - سرو صدا های منتشره از آن - انرژی مصرفی آن -منابع مورد نیاز برای نگهداری از آن و ... ادامه

هرچه مخرج کسر به سمت صفر میل کند و یا کلاْ صفر شود ( یعنی عوامل آسیب رسان حذف شوند) و همچنین با کاهش و یا ثابت ماندن مخرج کسر  چنانچه صورت کسر افزایش یابد ما بسمت ایده آل شدن یک موضوع نزدیک تر می شویم. بطور کل ما نیاز به عملکرد داریم نه سیستم.

سیستم ها فقط برای عملکرد برای ما ارزشمندند و چنانچه همان عملکرد را بدون سیستم و یا یک سیستم ساده تر داشته باشیم ما به راه حل ایده آل تری رسیده ایم.

مثال : در یکی از خبرهای اخیر در ترکیه آمده بود که در تصادفات ساده که منجر به آسیب انسانی نشده باشند نیازی به حضور پلیس در صحنه برای تایید تصادف برای گرفتن خسارت از بیمه بدنه نیست.   اگر ما بتوانیم عملکرد مفیدی را بدون حضور فرد یا سیستمی داشته باشم این یک گام بسوی ساده و روان کردن امور نخواهد بود؟

در راستای ایده آل سازی امور و بهبود سیستم های جاری کشور از طریق حذف برخی از اقدامات غیر ضروری و عوامل مزاحمت ساز به برخی از مثالهای داخلی در این زمینه توجه بفرمایید:

  حذف کنکور".  معدل از کنکور 87 حذف شد. آزمون ادواری برای استخدام در دولت حذف شد. امتحان نهایی پنجم ابتدایی حذف شد. امتحانات نهایی از دوره راهنمایی حذف شدتکلیف نوروزی دانش آموزان حذف شد. مصاحبه آزمون کارشناسی ارشد رشته های علوم پایه پزشکی حذف شد. کلمه فراگیر از مدارک فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور حذف شد.حذف سه†صفر از پول ملی جدی شد. اجبار احتساب سنوات ایثارگری برای بازنشستگی حذف شد. 10 هزار ریال از قبوض مشترکان " همراه اول " حذف شد. کارت سوخت موقت برای خودرو های نو حذف شد. (خودروهای نو 50 لیتر بنزین دریافت میکنند.) عوارض شهری سالنهای عروسی حذف شد. عوارض صادرات نخود درشت حذف شد.عوارض صادرات گوشت مرغ حذف شد.  با توجه به مصرف بیرویه و استفاده نابجای داروی هورمون رشد (سوماتروپین) یارانه این دارو حذف شد. یارانه دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی حذف شد. ۴۰ درصد از مراحل کار تعویض پلاک خودرو حذف شد. مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: با تصویب نهایی، هزینه 10 هزار ریالی نمایشگر (آیدی کالر)در قبوض جدید تلفن همراه کشور حذف شدنرخ تصاعدی گاز مصرفی حذف شد. درآمد دولت از محل واردات خودرو حذف شد. نام خلیج عربی از آثار ایرانی موزه «لوور» حذف شدشرط حمل نارنگی با کامیون یخچال دار حذف شد.( یکی از مشکلات واردگنندگان نارنگی از پاکستان، شرطی بود که سازمان حفظ نباباتات برای ورود آن گذاشته بود)

آشنایی با جنریچ آلتشولر و تاریخچهTRIZ  

‌سطوح نوآوری در TRIZ 

مدل سازی سیستم - تجزیه و تحلیل شییء -اثر 

سی دی  TRIZ  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد